INFORMACJE OGÓLNE O PRZEKŁADNIACH ZĘBATYCH WALCOWYCH
Przekładnie serii HM i HMZ to motoreduktory zębate, walcowe, potocznie nazywane również prostymi lub liniowymi, ze względu na przekazywanie napędu w jednej osi.
Przyglądając się bliżej dokumentacji przekładni widzimy, że oś napędowa i oś wyjściowa są nieznacznie przesunięte względem siebie, jednak wizualnie wyglądają jak współosiowe.
Seria HM i HMZ to najpopularniejsza seria z dostępnych przekładni zębatych. Wyróżnia ją zwarta budowa, wytrzymały korpus, duża gama przełożeń, wielkości i wersji mocowań. Motoreduktory HM i HMZ są w pełni nawrotne.
Szeroka gama wielkości motoreduktorów pozawala dobrać optymalny napęd od małych aluminiowych przenoszących 20Nm do dużych żeliwnych radzących sobie z momentem 5000Nm.
Zakres przełożeń, jakie oferujemy w jednym korpusie, wynosi od 1,3 do 680. Większe przełożenia uzyskujemy łącząc dwie przekładnie.
KORPUSY PRZEKŁADNI ZĘBATYCH WALCOWYCH
W ofercie posiadamy przekładnie w korpusach aluminiowych i żeliwnych, które są wykonane metodą wtrysku.
Korpusy aluminiowe są impregnowane próżniowo, dzięki czemu są wyjątkowo szczelne oraz nadają się do ewentualnego malowania.
Korpusy żeliwne są malowane standardowo na kolor z palety RAL7046.
Użebrowanie wewnętrzne korpusów pozwala na przenoszenie dużych sił i momentów obrotowych. Użebrowanie zewnętrzne doskonale odprowadza ciepło, przez co reduktor nie przegrzewa się.
KOŁA ZĘBATE ŚRUBOWE W PRZEKŁADNIACH WALCOWYC HM/HMZ
Dzięki zębom śrubowym (skośnym), które po hartowaniu są szlifowane, przekładnia przenosi większe obciążenia niż klasyczna przekładnia zębata o zębach prostych oraz dodatkowo jest cichobieżna. Dzięki perfekcyjnie wykonanemu uzębieniu sprawność wynosi nawet 98%, co przekłada się na oszczędność energii.
MONTAŻ PRZEKŁADNI ZĘBATYCH WALCOWYCH
Do motoreduktorów najczęściej stosujemy silniki elektryczne prądu przemiennego mocowane kołnierzowo w standardzie IEC. Przekazanie momentu obrotowego może być za pomocą sprzęgła lub klasycznie – gdzie wał silnika suwliwie montuje się w tuleję wewnątrz przekładni. Wykonujemy również adaptery do połączenia silników serwo (kwadratowe), silników hydraulicznych (owalne), pneumatycznych i innych po wysłaniu rysunków. Do adapterów możemy stosować sprzęgła kłowe, które tłumią drgania oraz kompensują niewspółosiowości.
W przypadku napędu ręcznego lub poprzez napęd pasowy, łańcuchowy, zamiast standardowego przyłącza silnikowego montujemy wał pełny. Nie jest to wał montowany na „klej”, co zdarza się u niektórych producentów. Jest to wał monolityczny, ułożyskowany, zakończony zębnikiem. Nie ma więc możliwości jego wysunięcia, co może być niebezpieczne dla człowieka lub szkodliwe dla maszyny.
Jedną z bardziej ciekawych i praktycznych rzeczy w reduktorach HM są dokręcane łapy montażowe. Klient może zdecydować, czy chce montować przekładnię za pomocą łap, kołnierza mocowania, czy może chce wykorzystać otwory gwintowane w korpusie. Dodatkowo posiadamy w ofercie wiele rodzajów łap, które są wykonane tak, aby po ich dokręceniu przekładnia była mocowaniem zamienna dla reduktorów innych producentów. Takie rozwiązanie znalazło uznanie wśród firm świadczących usługi utrzymania ruchu, którzy potrzebują szybkiej podmiany reduktorów a producent oryginalnego napędu proponuje kilkutygodniowe terminy realizacji. Przekładnie są montowane w naszej firmie z dnia na dzień, a w przypadku awarii możemy wykonać przekładnie nawet od ręki. Dodatkowo nasza przekładnia w identycznym mocowaniu może przenosić większy moment nominalny niż wcześniej zastosowana, co jest doskonałym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć w przyszłości awarii i przestojów. Nasze przekładnie łatwo zastosować również w nowych urządzeniach. Nie trzeba zmieniać mocowania w konstrukcji. Wielu producentów oferuje mocowanie monolityczne zintegrowane z korpusem, co nie pozawala na takie operacje, a w przypadku uszkodzenia łap, trzeba wymieniać całą przekładnię. Jeśli nie posiadamy zamiennych łap w ofercie, projektujemy i wykonujemy dedykowane, gięte, frezowane lub spawane.
W serii HM, możemy wykonać również specjalne kołnierze mocowania wg przesłanych rysunków.
Warto wspomnieć, że trzy wielkości jak HM-141, 191 oraz 281, mogą służyć jako przystawki zębate do przekładni ślimakowych. Są one często wykorzystywane w przypadku, kiedy chcemy osiągnąć duże przełożenie na przekładni ślimakowej, unikając tym samym samohamowności oraz poprawiając sprawność i przenoszone momenty obrotowe.
WYSOKA JAKOŚĆ ŁOŻYSK I USZCZELNIEŃ W PRZEKŁADNIACH ZĘBATYCH WALCOWYCH
Stosujemy łożyska najwyżej klasy tak, aby zapewnić cichą i bezawaryjną pracę. Zakres przenoszonych obciążeń osiowych i promieniowych wałów zdawczych i napędowych ujęty jest w katalogu. W przypadku projektów, gdzie wymaga się od przekładni przeniesienia większych obciążeń, możemy zastosować łożyska wzmocnione.
Nasze przekładnie wyposażone są w uszczelnienia wysokiej klasy. Simmeringi posiadają dwie wargi: wewnętrzna zapobiega wydobywaniu się oleju, a zewnętrzna zapewnia ochronę przed pyłami. W przypadku występowania wysokich temperatur dostarczamy zamontowane uszczelnienia Viton posiadające lepsze parametry termiczne.
Uszczelnienia Vitonowe stosujemy również w wersjach przeciwwybuchowych. Przekładnie możemy dostosować i zapewnić wymagane certyfikaty dla strefy wybuchowej gazowej 1 (ATEX II2G) i 2 (ATEX II3G) oraz pyłowej 21(ATEX II2D) i 22(ATEX II3D).
DOBÓR OLEJU DO PRZEKŁADNI ZĘBATYCH WALCOWYCH
W przypadku zakładów przetwórstwa spożywczego, gdzie wymogi sanitarne są podwyższone, jesteśmy w stanie zalać przekładnię olejem spożywczym posiadającym odpowiednie certyfikaty. Dodatkowo możemy wykonać wał zdawczy ze stali nierdzewnej.
Jeśli wymogi są na najwyższym poziomie, zachęcamy do zapoznania się z przekładniami serii CGT, stworzonymi typowo do zakładów spożywczych, chemicznych.
Prawidłową pracę przekładni w niskich temperaturach zapewnia zastosowanie specjalnego oleju.
Nasze motoreduktory pracują na całym świecie. Zyskały swoją popularność ze względu na bezawaryjność, atrakcyjną cenę, szybkie terminy dostaw oraz dostępność części zamiennych.