Silniki elektryczne - Trójfazowe

Wyświetlanie wszystkich 3 wyników

Wymiary przyłączenioweBudowaSposób podłączeniaInformacje ogólne

Wielkość mechaniczna silnika

Wielkość mechaniczna silnika to wymiar od osi silnika do płaszczyzny podstawy silnika(łap montażowych). Wymiar ten nazywany jest często wzniosem silnika.
Wielkości mechanicznej odpowiadają stałe średnice wałków.
Silniki indukcyjne prądu przemiennego oraz niektóre prądu stałego posiadają znormalizowane przyłącza silnikowe np.
Silnik 0,37-1400 na pewno będzie miał wał średnicy fi14 oraz któryś z 3 kołnierzy silnikowych B14 B14B lub B5
Najbardziej popularnymi na rynku kołnierzami są B5 oraz B14. Silniki z takimi kołnierzami są w dużych ilościach dostępne z magazynu.
Kołnierze średnie B14B czasami nazywane B14/1 są mniej popularne.
Czasami zdarza się, że silniki o tej samej mocy i obrotach występują w dwóch gabarytowo różnych wielkościach. Te mniejsze określa się jako silniki w obudowie wzmocnionej. Występują one standardowo w większej obudowie, ale występują również w wersji małogabarytowej.
Przy składaniu zamówienia lub zapytania ofertowego, należy określić przyłącze silnikowe podając wielkość mechaniczną i wielkość kołnierza np. 71B14 lub podając przyłącze silnikowe: średnicę kołnierza i średnicę wałka silnika 105/14
Poniżej tabela, która pokazuje jakie silniki występują w danej wielkości mechanicznej. Pozwala ona na identyfikację silnika.

Przyłącze przekładni i silnika – pomiary

Przyłącze przekładni definiuje średnica otworu w osi napędowej i średnica kołnierza. Przyłącze silnika definiuje średnica wałka oraz średnica kołnierza. Aby przekładnia mogła być połączona z danym silnikiem jej przyłącze musi pasować do przyłącza silnika, co oznacza, że średnice otworu w przekładni i wałka silnika musza być tej samej średnicy oraz średnice kołnierzy muszą mieć te same średnice. Zdarza się, że do silnika z mniejszym wałkiem zakłada się przekładnię z większym o jeden stopień otworem przekładni stosując tak zwaną tulejkę redukcyjną. Jednak kołnierze silnikowe musza mieć bezwzględnie identyczne średnice. Tuleje redukcyjne są powszechnie stosowane, w celu przyspieszenia realizacji zamówienia.

Klasa izolacji

We wszystkich prezentowanych silnikach zastosowana jest izolacja klasy F (temperatura pracy do 155°C).

Wszystkie silniki o mocy nie ułamkowej posiadają czujniki temperatury wbudowane w uzwojenia co przy zastosowaniu właściwego wyłącznika elektromagnetycznego pozwala samoczynnie wyłączyć silnik w przypadku przekroczenia dopuszczalnej temperatury uzwojenia.

Silniki wielkości 80 i większe są zaopatrzone w czujnik PTC

Układ izolacyjny tych silników pozwala na zasilanie ich przez przemiennik częstotliwości prądu (falownik).


Stopień ochrony

Oferowane silniki posiadają stopień ochrony IP55 wg EN 60034, co oznacza, że silniki są odporne na wnikanie pyłów w ilościach zakłócających ich pracę oraz na strumień wody z dowolnego kierunku.


Konstrukcja silników

Silniki do wielkości mechanicznej 160 są w obudowach aluminiowych. Z kolei silniki od wielkości mechanicznej 180 są wykonane w obudowie żeliwnej.

Korpusy mają taką konstrukcję, która umożliwia konfigurację silnika ze skrzynką zaciskową usytuowaną na górze , po prawej lub po lewej stronie. Standardowo silniki dostarczane są ze skrzynką zaciskową na górze.


Łożyska

Silniki do wielkości mechanicznej 180 wyposażone są w łożyska kryte (ZZ lub 2RS) i nie wymagają obsługi. Natomiast silniki od wielkości mech. 200 wyposażone są w smarowniczki. Środek smarny powinien być uzupełniany zgodnie z dołączoną dokumentacją techniczną.


Chłodzenie

W standardowym silniku funkcję chłodzącą spełnia wentylator osadzony na wale i osłonięty pokrywą perforowaną. W związku z tym, że wentylator jest osadzony bezpośrednio na wale silnika, efektywność chłodzenia jest ściśle związana z prędkością obrotową tego wału.

Silniki przeznaczone do pracy z falownikami, których prędkości obrotowe będą obniżane poniżej 700 obr/min, powinny być wyposażone w niezależny układ chłodzenia (tzw. obce chłodzenie). Dzięki takiemu rozwiązaniu, intensywność chłodzenia silnika jest stała i niezależna od jego prędkości obrotowej.


Sprawność IE1, IE2, IE3
Sprawność silnika elektrycznego to stosunek mocy mechanicznej oddawanej na wale silnika do mocy elektrycznej pobranej przez silnik. Energia elektryczna, która nie jest zamieniana w energię mechaniczną powoduje straty. Aby straty te zredukować i zwiększyć sprawność silnika optymalizuje się jego konstrukcję i wykorzystane materiały.
W krajach Unii Europejskiej wprowadzono prawne uregulowania w zakresie sprawności silników elektrycznych niskiego napięcia. W 2009 roku Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie (UE) 640/2009 znane też jako EU MEPS (Minimal Efficiency Performance Standard – Minimalny Standard Wydajności Energetycznej). Rozporządzenie to określiło:
– przedmiot i zakres silników objętych regulacjami,
– poziomy oraz klasy sprawności (IE1, IE2, IE3, IE4),
– sposób oznaczania sprawności na tabliczkach znamionowych,
– harmonogram wykonania dyrektywy.
Wyłączenia:
– silniki wyposażone w sterownik bezstopniowy (z falownikiem),
– silniki z hamulcem,
– silniki przeciwwybuchowe,
– silniki o obrotach 700rpm,
– silniki zaprojektowane do pracy:
• w pełnym zanurzeniu w cieczy,
• na wysokościach powyżej 4000m n.p.m.,
• w temperaturze otoczenia powyżej 60°C,
• w temperaturze otoczenia poniżej -30°C,
• inne wg rozporządzenia.

ROZPORZĄDZENIE:

https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2f6abfe6-6030-42ae-8ce5-90e0e327b8fc/language-pl

KONTAKT

Oddział w Warszawie tel: (22) 632-24-45
Oddział w Łomiankach fax: (22) 751-99-39
kacperek@kacperek.pl

Dział handlowy pracuje w godzinach 7.00-15.30.
Po wcześniejszym uzgodnieniu z działem handlowym możliwy jest odbiór zamówień po godzinie 15.30 z oddziału w Łomiankach.

Brak wcześniejszego kontaktu może spowodować, że towar nie będzie dostępny.

DOŁĄCZ DO NAS

© 2018 Kacperek | All rights reserved. | Wykonanie: Goldkey
TOP