B14 – wersja kołnierzowa (90/11)
Wybierz klasę sprawności silnika
Sprawność IE1, IE2, IE3
Sprawność silnika elektrycznego to stosunek mocy mechanicznej oddawanej na wale silnika do mocy elektrycznej pobranej przez silnik. Energia elektryczna, która nie jest zamieniana w energię mechaniczną powoduje straty. Aby straty te zredukować i zwiększyć sprawność silnika optymalizuje się jego konstrukcję i wykorzystane materiały.
W krajach Unii Europejskiej wprowadzono prawne uregulowania w zakresie sprawności silników elektrycznych niskiego napięcia. W 2009 roku Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie (UE) 640/2009 znane też jako EU MEPS (Minimal Efficiency Performance Standard – Minimalny Standard Wydajności Energetycznej). Rozporządzenie to określiło:
– przedmiot i zakres silników objętych regulacjami,
– poziomy oraz klasy sprawności (IE1, IE2, IE3, IE4),
– sposób oznaczania sprawności na tabliczkach znamionowych,
– harmonogram wykonania dyrektywy.
Wyłączenia:
– silniki wyposażone w sterownik bezstopniowy (z falownikiem),
– silniki z hamulcem,
– silniki przeciwwybuchowe,
– silniki o obrotach 700rpm,
– silniki zaprojektowane do pracy:
• w pełnym zanurzeniu w cieczy,
• na wysokościach powyżej 4000m n.p.m.,
• w temperaturze otoczenia powyżej 60°C,
• w temperaturze otoczenia poniżej -30°C,
• inne wg rozporządzenia.
ROZPORZĄDZENIE:
https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2f6abfe6-6030-42ae-8ce5-90e0e327b8fc/language-pl