Silniki elektryczne

OBCE CHŁODZENIE
Obce chłodzenie to nic innego jak zewnętrzny wentylator, o niezależnym zasilaniu, który nadbudowuje się na silnik w celu lepszego odprowadzania ciepła. W większości przypadków, stosuję się je przy pracy silnika z falownikiem, kiedy przy niskich obrotach wentylatora własnego, efektywność chłodzenia jest niska i silnik zaczyna się grzać. Przegrzanie silnika może doprowadzić do jego uszkodzenia. Obce chłodzenie stosuje się najczęściej kiedy obroty silnika przy pracy ciągłej lub długotrwałej są poniżej 700[1/min]. Nie jest to sztywna granica. Wszystko zależy od warunków otoczenia, temperatury, wilgotności, zapylenia , warunków zabudowy(cyrkulacja powietrza) oraz obciążenia. W pewnych specjalnych przypadkach nawet silniki 8-polowe (ok700 [1/min]) wyposaża się w zewnętrzny wentylator. Wszystko zależy jaką temperaturę uzyskuje silnik podczas pracy.
W ofercie posiadamy obce chłodzenia, który możemy nabudować na praktycznie każdy silnik. Posiadają one w standardzie zasilanie 230V lub 400V(na zapytanie inne napięcia). Należy pamiętać, że podczas pracy z falownikiem, obce chłodzenie musi być podłączone niezależnie.

PRZYŁĄCZE PRZEKŁADNI I SILNIKA – POMIARY
Przyłącze przekładni definiuje średnica otworu w osi napędowej i średnica kołnierza. Przyłącze silnika definiuje średnica wałka oraz średnica kołnierza. Aby przekładnia mogła być połączona z danym silnikiem jej przyłącze musi pasować do przyłącza silnika, co oznacza, że średnice otworu w przekładni i wałka silnika musza być tej samej średnicy oraz średnice kołnierzy muszą mieć te same średnice. Zdarza się, że do silnika z mniejszym wałkiem zakłada się przekładnię z większym o jeden stopień otworem przekładni stosując tak zwaną tulejkę redukcyjną. Jednak kołnierze silnikowe musza mieć bezwzględnie identyczne średnice. Tuleje redukcyjne są powszechnie stosowane, w celu przyspieszenia realizacji zamówienia.
Pomiar w celu identyfikacji przyłączy:

SPRAWNOŚĆ IE1, IE2, IE3
Sprawność silnika elektrycznego to stosunek mocy mechanicznej oddawanej na wale silnika do mocy elektrycznej pobranej przez silnik. Energia elektryczna, która nie jest zamieniana w energię mechaniczną powoduje straty. Aby straty te zredukować i zwiększyć sprawność silnika optymalizuje się jego konstrukcję i wykorzystane materiały.
W krajach Unii Europejskiej wprowadzono prawne uregulowania w zakresie sprawności silników elektrycznych niskiego napięcia. Ustalano, że to właśnie silniki elektryczne odpowiadają za największe zużycie energii w gospodarce. W 2009 roku Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie (UE) 640/2009 znane też jako EU MEPS (Minimal Efficiency Performance Standard – Minimalny Standard Wydajności Energetycznej). Rozporządzenie to określiło:
– przedmiot i zakres silników objętych regulacjami,
– poziomy oraz klasy sprawności (IE1, IE2, IE3, IE4),
– sposób oznaczania sprawności na tabliczkach znamionowych,
– harmonogram wykonania dyrektywy.
harmonogram obowiązywania klas sprawności
obroty moce 01-01-2015 01-01-2017
2800/1400/900 0,75÷7,5kW IE2 IE3
7,5÷375kW IE3 IE3
Wyłączenia:
– silniki wyposażone w sterownik bezstopniowy (z falownikiem),
– silniki z hamulcem,
– silniki przeciwwybuchowe,
– silniki o obrotach 700rpm,
– silniki zaprojektowane do pracy:
• w pełnym zanurzeniu w cieczy,
• na wysokościach powyżej 4000m n.p.m.,
• w temperaturze otoczenia powyżej 60°C,
• w temperaturze otoczenia poniżej -30°C,
• inne wg rozporządzenia.

WIELKOŚĆ MECHANICZNA SILNIKA – JAK OKREŚLIĆ
Wielkość mechaniczna silnika, to wymiar od osi silnika do płaszczyzny podstawy silnika(łap montażowych). Wymiar ten nazywany jest często wzniosem silnika.
Wielkości mechanicznej odpowiadają stałe średnice wałków.
Silniki indukcyjne prądu przemiennego oraz niektóre prądu stałego posiadają znormalizowane przyłącza silnikowe np.
Silnik 0,37-1400 na pewno będzie miał wał średnicy fi14 oraz któryś z 3 kołnierzy silnikowych B14 B14B lub B5
Najbardziej popularnymi na rynku kołnierzami są B5 oraz B14. Silniki z takimi kołnierzami są w dużych ilościach dostępne z magazynu.
Kołnierze średnie B14B czasami nazywane B14/1 są mniej popularne.
Czasami zdarza się, że silniki o tej samej mocy i obrotach występują w dwóch gabarytowo różnych wielkościach. Te mniejsze określa się jako silniki w obudowie wzmocnionej. Występują one standardowo w większej obudowie, ale występują również w wersji małogabarytowej.
Przy składaniu zamówienia lub zapytania ofertowego, należy określić przyłącze silnikowe podając wielkość mechaniczną i wielkość kołnierza np. 71B14 lub podając przyłącze silnikowe: średnicę kołnierza i średnicę wałka silnika 105/14
Poniżej tabela, która pokazuje jakie silniki występują w danej wielkości mechanicznej. Pozwala ona na identyfikację silnika.


SPOSÓB PODŁĄCZENIA SILNIKA (pdf)

BUDOWA SILNIKA TRÓJFAZOWEGO (pdf)

KONTAKT

Oddział w Warszawie tel: (22) 632-24-45
Oddział w Łomiankach fax: (22) 751-99-39
kacperek@kacperek.pl

Dział handlowy pracuje w godzinach 7.00-15.30.
Po wcześniejszym uzgodnieniu z działem handlowym możliwy jest odbiór zamówień po godzinie 15.30 z oddziału w Łomiankach.

Brak wcześniejszego kontaktu może spowodować, że towar nie będzie dostępny.

DOŁĄCZ DO NAS

© 2018 Kacperek | All rights reserved. | Wykonanie: Goldkey
TOP
GTranslate Your license is inactive or expired, please subscribe again!